maanantai 24. syyskuuta 2012

. VENEEN NOSTO .

Nonniin.. mökkivene nostettu, pesty ja tuupattu talliin odottelemaan ensi kevään riemunkiljahduksia. Koko homma hoitui vesisateessa... tietenkin. Mökillä ehdittiin myös kalastaa eri muodoissa, ja jotakin päätyi myös maistiaisiksi.

21.09.2012 perjantaina oli tarkoitus heti mökille päästyä vetää uistimet uistoon ja ajella rauhassa sadan pinnan paikalle jiggaamaan. Matka Helsingistä mökille viivästyi muutaman innokkaan rallikuskin takia. Motarin alussa jonoteltiin noin nelkytä minuuttia muutaman auton sivuun siirtoa kunnes päästiin volvolla humisevaan matkavauhtiin. Mökille saavuttua, kamoja äkkiä veneeseen, soitto kotiin ja KALAAN! Aikaa ei ollut hukattavaksi minuuttiakaan, koska mökillä oli myös paljon töitä tehtäväksi.

Vene irtosi laiturista Kapteenin eli minun kellon mukaan tasan 18.32.  Kellonaika saattaa hieman heittää, koska en muista yhtään koska vene oikeasti irtosi. Mutta se ei ole nyt tärkeää. Uistelimme vanhan hyvän paikan läpi. Ei mitään. Uistelimme uuden hyvän paikan läpi. Ei mitään. Toivoa ei menetetty tietenkään, olihan jahtipaidat vasta lämpeämässä. Pääsimme kalapaikalle josta tulee kalaa yhtä monena päivänä vuodessa kun Chilen Bahia Felixissä sataa. Nyt oli niistä muutamasta päivästä se että kala ei syönyt. Pinta muhisi pienestä kalasta mutta isot ei suostuneet syömään. Se ei juurikaan lannistanut meidän intoa, koska illalla oli tiedossa tuulastusta Honkkarista ostetulla seitsen piikillä. Mökille syömään, ja taidettiin hieman hommiakin tehdä.

Pimeän tullen suunnistettiin pienin päälamppujen turvin takaisin hyvälle kalapaikalle kaislikoita katkomaan. Keulamiehenä aloitti Johnnyboy3000. Seitsenpiikki jäi kylmäksi puolentunnin yrityksen jälkeen. Vaihto ja minä keulaan. Muutama kilonen lipui ohi pelko silmissä nähtyään minut hullunkiilto silmissä veneen keulassa ja alkoi jo tuntua että tuulastus on aivan perseestä. Ja niinhän se olikin... Kalaa ei tullut. Välillä kuskiakin hieman väsytti... :D Mutta tämähän ei taaskaan lannistanut tosi kalamiehiä. Rantaan, hakemaan muutama oksa haapaa ja katajaa. Saataisiimpa edes seuraavalle päivälle savustus vehkeitä. Taidettiin vielä hommiakin tehdä illalla. Nukkumaan.

Lauantaina kumpikaan ei myöntänyt painaneensa herätyskelloja kiinni ja herättiin vasta kymmenen aikaan. Aamupala romua naamaan ja hieman mökkihommia. Suunnitelma päiväksi oli suunnata päijänteen parhaille taimen vesille. Kaverilta oli lainassa hyviä vaappuja jota hän valmistaa. Ajeltiin vavat tanassa ympäri taimen vesiä..kylmäksi jätti. Päätimme suunnata edellisvuosina toimineille kuha paikoille.. Kärsivällisesti muutamat kasit pyörittiin paikoilla ilman saalista. Tästä jatkettiin pienen "potkurin kiville hipasun" jälkeen takaisin tukikohtaan maistamaan evästä. Täytyy tässä kohtaa muistuttaa että vesi oli taas laskenut, ja meidän tutka on ollut koko kesän surun murtama, eli rikki.

Alkoi olla ideat lopussa kalansaannin suhteen ja lähdettiin jonkin logiikan voimin paikkaan mistä ei koskaan ole kalaa noussut. Uistelua eri syvyyksistä, ja eri uinneilla..HILJASTA. Jotakin kellon aikoja eteenpäin päätettiin että nyt on saatava lihaa, kun mökillä oli vain muutama peruna ja lähdettiin siihen yleensä toimivaan kalapaikkaan.

Päästiin pelipaikoille. Jigissä ahven actionia mutta irti... Hauki actionia ja nekin irti.. Usko, toivo, ja rakkaus alkoi uupua kalastukseen. Jatkettiin jääräpäinä heittelyä pimeän saapumiseen asti. Vaihdeltiin hieman paikkoja ympäri varmaa paikkaa. Juuri kun olimme luovuttamassa vaihdoin HEVOSVAPAAN(uistelussa käytetään hieman isompia vehkeitä, ja niitä kutsutaan isojen vehkeiden nimillä) jossa oli kiinni 12cm amblulanssi jesse... Epäonnistunut heitto 3 metrin päähän veneestä. Kelaus alkaa ja jarru alkaa huutaa!! Johnnyboyltä putoaa vapa kädestä, kaivaa haavin ja iskee sen veteen. Huomaan HEVOSVAVAN kaaresta että nyt on hieman isompi kala kiinni ja samalla saadaan jo ensimmäiset silmänilot kalasta. HAUKI, hieman isompi... Kala vetää muutama kunnon vedot syvyyksiin ja isken jarrua vaistomaisesti hieman kireämmälle. Johnnyboy toimi haavin kanssa mallikkaasti tunkemalla sitä metrin syvyyteen ja sain vedettyä kalan sen päälle. Kala oli eri mieltä haaviin menosta ja veti vielä yhden kunnon ampaisun...sormijarrua ja kesytys Johnnyboyn hyvin pitelemään haaviin.. Kala nousee ilman suurempia väsytyksiä veneeseen..meidän tyyliin. Hetkeen ei oltu nähty 9kg kalaa joten pienet metelit saattoi päästä. Jesse vaapun takakoukku oli kalan kidassa sen katkastua koukkulenkin ja etukoukku oli taipunut. Muuta ruokakalaa kun ei ollut ja oli jo sysipimeää, päätimme ottaa kalan syötäväksi. Kala tainnutettiin nyrkein, tottakai. Tästä lähdettiin rantaan savustusvehkeitä sytyttelemään. Kala osiin ja syömään.. Maku hyvä, koostumus sitä perus vanhan hauen puumaista purua.

Eise mahtunut kuvaan

Ihan hyvä mökkikauden päättäjäisreissu sitten loppujenlopuksi. Niin...Johnnyboyn pudottama vapa nostettiin veneen keulaan tarttuneesta siimasta varman kalapaikan pohjasta :D

Seuraavaksi luvassa kalastusta merellä...STAY TUNED!!!